Tértágítás

Helyszín
TIT Stúdió Egyesület
1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
2. emelet

Nyitva tartás

2015. június 29 – július 10.
csütörtök – péntek: 14:00 – 17.00
+ előzetes bejelentkezéssel

Megnyitó 
Június 29. (hétfő) 19.00
A kiállítást megnyitja: FRAZON Zsófia

Kiállító művészek
ALPERN Bernadett, ERMÉNYI Mátyás, KAMONDI Gabriella, LACI&BALÁZS, LEITNER Levente, PÁLINKÁS Bence György, RUDAS Klára, SEEMANN Adrienn, SZIMÁN György, SZEMZŐ Zsófi

Kutatás 
BALÁZS Kata, BÓDI Lóránt

Arculat 

BOZZAI Dániel

Kurátorok

DON Tamás, GADÓ Flóra, ISTVÁNKÓ Bea

A kutatás támogatói: Artpool Művészetkutató Központ, Dr. Végh László Archívum, Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár

Külön köszönet: Kürti Emese, Sugár János

///////////////////

A Tértágítás a Teleport Galéria bemutatkozó projektje, amely egyben állásfoglalásként is értelmezhető – megjelenik benne mobil intézményünk két alapgondolata. Koncepciónkban meghatározó, hogy projektjeink olyan terekben valósuljanak meg, amelyek a 60-as, 70-es évek progresszív művészeti diskurzusában fontos jelentéssel bírtak, de napjaink képzőművészeti kiállítási gyakorlata számára már kevéssé jelentősek; ilyen intézmények többek között a művelődési házak. Emellett fontosnak tartjuk, hogy fiatal művészekkel, többnyire pályakezdőkkel dolgozzunk együtt. Mindezek szellemében a Tértágításon egy egykori zsinagógában, a mai TIT Stúdióban fiatal művészek olyan kortárs reflexióit mutatjuk be, amelyek az intézményrendszer (át)alakulásának kérdéskörével foglalkoznak.

Az elmúlt években több olyan kiállítás jött létre, amely sok tekintetben hasonló úton indult el, mint a Teleport. Ezek közül kiemelkedik a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszékének néhány diploma projektje: a Terra Nova (Gólya), az UNDER RECONSTRUCTION – ÚJLAK, 1989-1995 (egykori Flórián mozi), a Rejtett Víziók (Csepel Művek), a MONITOR live 2 (Kesztyűgyár Közösségi Ház), valamint az FKSE 2014-es éves kiállítása (többek között Budapest számos, használaton kívüli bolthelyisége). A példákból kirajzolódik, hogy a fiatal művészekben, kurátorokban az elmúlt évek során megfogalmazódott az igény, hogy a kortárs képzőművészet kiállítási praxisát a művészeti közeg számára korábban idegen helyszínekre is kiterjesszék. Ennek a tendenciának a legmarkánsabb példája a múlt hónapban véget ért OFF-Biennále volt, amelyre szintén inspirációs forrásként tekintünk.

A Tértágítás-kiállításnak helyet adó TIT Stúdió története egy további szempontból is lényeges számunkra. Fontos kérdésnek tekintjük ugyanis, hogy a mai társadalom, a művészeti közeg hogyan viszonyul a Kádár-rendszerhez, a szocialista múlthoz, s milyen módon jelenik meg a korszak emlékezete a kortárs művészetben. A problémakör vizsgálatára alkalmas helyszínnek tűnik a TIT – Bauhaus stílusjegyeket is magán viselő – épülete, mely eredetileg zsinagógának épült, majd a hatvanas években a szocialista ízlésnek megfelelően modernista átalakításokon esett át, ezután 1969-ben művelődési házként kezdett el működni.

A Tértágítás keretein belül fontosnak tartjuk, hogy minél látogató centrikusabb módon jelenítsük meg a Kádár-kor alternatív intézményrendszeréről fiatal szakemberek által végzett kutatásokat. Így a TIT Stúdió történetével és egy általunk választott másik, a korszakban fontos helyszín, a Petrigalla Pál lakásán működő szalonnal foglalkozó kutatás is megjelenik a kiállítótérben. Az archív fotókból és dokumentumokból kirajzolódik a helyszín története, a három esettanulmányon illetve az azokból kiemelt szemelvényeken keresztül pedig megjelenik a korszak társadalmi kontextusának egy szelete, s ez egyfajta keretet ad a kiállításnak.

A kiállítás legfontosabb részét a kortárs reflexiók képezik; fiatal alkotókat kértünk fel, hogy reflektáljanak arra, mit jelent számukra a mai intézményrendszer, a kívülállás vagy a részvétel. Érdekelt minket, miként viszonyulnak a szocializmus művészetfelfogásához, mennyiben tud kapcsolódni a mai fiatal generáció a Kádár-korszakhoz és annak hagyatékához. Fontosnak tartottuk, hogy minél többféle munka szülessen, így a Tértágítás a történeti, dokumentarista megközelítéstől kezdve az elvont, szimbolikus tárgyhasználaton át a galériatér újradefiniálásáig jut el.

 

A fotókat Bognár Benedek és Simon Zsuzsanna készítették

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s